maanantai 7. joulukuuta 2015

Joulukalenteri 2015 - 7/24

Maltos Barley Blanc

7/24 Maltos Barley Blanc
  • Tyyli: Heller Bock
  • Kantavierre: 16%  
  • Katkerot: ?
  • Väri: ?
  • Alkoholi: 6.9%
Perlenbacher Maltos Barley Blanc, tai Eichbaum Bouquet Blanc kuten tämä olut tunnetaan silloin kun se ei ole vierailulla Lidlin hyllyillä, on saksalainen vaalea suodattamaton bock. Olut on ilmeisesti tynnyrikypsytetty Chardonnay-viinin tapaan, jonka vuoksi se on tunnettu myös nimellä Eichbaum Chardonnay Hell.
Olut oli Lidlissä kampanjatuote kahden muun samalta panimolta ostetun oluen lisäksi, joten pysyvästi sitä ei ole ainakaan sieltä saatavissa. Valmistajan, Eichbaumin, nimellä myytävästä en ole selvittänyt saatavuustietoja.
Erikoisoluiden saatavuus ja yleensäkin valmistus on täälläkin lähtenyt pikku hiljaa kasvuun. Erikoisoluella tarkoitan siis tässä tapauksessa perinteistä poikkeavia tyylejä tai valmistusmenetelmiä. Tällä Maltos-kampanjalla Lidl selvästi koittaa saada osuutensa kasvavasta markkinasta. Vaikka näiden kolmen oluen tyylit ovatkin pohjimmiltaan saksalaisia ja panimokin on kotimainen ovat oluet selkeästi brändätty "craft"-oluiksi.
Barley Blanc on siis vaalea bock. Erikoisen oluesta tekee suodattamattomuus sillä pääsääntöisesti bockit ovat kirkkaita ja tynnyrikypsytys. Molemmat ovat myös aistittavissa maussa ja tuoksussa. Tuoksu on erittäin hedelmäinen ja makeahko. Maku on linjassa tähän nähden. Tyylille epätyypillisesti hiivan käymisaromit ovat melko voimakkaasti esillä. Suodattamattomuus varmasti vaikuttaa tähän, mutta tämä voisi olla käytetty vaikka ale-hiivalla. Juotavaa olutta, ja hinta-laatusuhde on kyllä varsin kova. 3-päck tätä olutta nimittäin maksoi kokonaiset 2.49€. Vertailun vuoksi on todettava että Perlenbacher Pilsiä tuolla hintaa olisi saanut 3 kertaa enemmän.
 IMGP6723.jpg
Päivän bonuskuvana on Joulumarkkinoilta mukaan tarttunut viskileka. Maistiaisiakin tarjottiin, ja Glühweiniä myytiin.

sunnuntai 6. joulukuuta 2015

Joulukalenteri 2015 - 6/24

Kekkonen Keskiolut

6/24 Saimaan Juomatehdas Kekkonen Keskiolut
Hyvää itsenäisyyspäivää Suomi!
  • Tyyli: Vienna
  • Kantavierre: 10%  
  • Katkerot: 20 EBU
  • Väri: 30 EBC
  • Alkoholi: 4.2%
Saimaan Kekkonen keskiolut saapui tänne Saksaan jo keväällä. Suuret kiitokset tästä vielä huomaavaisille vieraillemme! Olut on kauniin värinen muistuttaen saksalaisia Märzeneitä tai tsekkiläisiä ruskeita lager-oluita. Maku on maltainen, tosin hieman kevyt ja omaan makuun jotenkin tunkkainen. Ei oluena ihan huippua, mutta tyylikkäästi brändätty massasta poikkeava tuote suuren valtiomiehen kuvalla.

IMGP6623.jpg
Laskin kannosta 112 rengasta. Kaadosta on nyt parisen vuotta, joten puu on aloittanut kasvunsa samoihin aikoihin kun sen päällä seisovalle tölkille kasvot antanut herra. Toinen on syntynyt Württenbergin kuningaskunnassa sen viimeisen kuninkaan Wilhelm II:n hallitessa tätä nykyään Baden-Württenbergin osavaltioon kuuluvaa aluetta. Toinen taas Pielavedellä Suomen suuriruhtinaskunnassa Bobrikovin toimiessa kenraalikuvernöörinä. Kummassakin paikassa tosin oli tuolloin ylimpänä päämiehenä keisari, Saksan keisarikunnassa Wilhem II(ei tosin sama Wilhelm II) ja Venäjän keisarikunnassa Nikolai II.

Paljon ehtivät molemmat nähdä ennen kun viimeisen kerran asettuivat vaaka-asentoon. Puu pääsi ajassa pidemmälle, mutta Urho varmaankin tullaan muistamaan pitempään.

lauantai 5. joulukuuta 2015

Joulukalenteri 2015 - 5/24

Tripel Karmeliet

5/24 Brouwerij Bosteels Tripel Karmeliet
  • Tyyli: Tripel
  • Kantavierre: 19.1%  
  • Katkerot: 11 EBU
  • Väri: 8.4 EBC
  • Alkoholi: 8.4%
Belgialainen trippleli. Ennakko-odotukset olivat melko vaatimattomat, vaikka jotain hyvää olinkin tästä kuullut. Nämä trippelit kun joskus ovat kovin yksipuoleisia, siis lähinnä siinä mielessä että olutta dominoi hiiva ja ennen kaikkea sen tuottamat esteriset ja fenoliset tuoksut ja maut. Muistissa kyllä oli La Rulles- panimon loistava Triple, mutta toisaalta Leffe Royale, joka ei tarkasti ottaen ole Tripel, oli kyllä pettymys.

Onneksi kuitenkin tämä tuore klassikko tarttui mukaan taanoisella Hollannin matkalla! Heti pullon korkin (aito korkki 75 cl pullossa huom.) avaamisen jälkeen alkoi huone täyttyä pehmeillä mutta kuitenkin raikkailla hedelmäisillä tuoksuilla, jotka avoimessa lasissa vielä vapaammin pääsivät valloilleen. Ei merkkiäkään epämiellyttävistä hiivaisista mauista, pelkkää hedelmää, pippuria, sitrusta. Humalointi juuri sopiva tähän tyyliin ja aromit vielä hienosti esillä. Tuoksussa humalaa ei juuri ole, mutta maussa kylläkin.

 
Ei ihme että tämä on voittanut esim. Belgian Pale Ale- kategorian. Menee omasta mielestä ehdottomasti kärkijoukkoon k.o. kategorassa. Ostan vielä toistekin, varsinkin jos hinta on n. 4 euron luokkaa 0.75 cl pullosta!
IMGP6481.jpg

perjantai 4. joulukuuta 2015

Joulukalenteri 2015 - 4/24

Matti

4/24 Bergäcker Matti Hefeweizen

  • Tyyli: Vehnäolut / Hefeweizen
  • Kantavierre: 13.6%  
  • Katkerot: ~12 IBU
  • Väri: 10 EBC
  • Alkoholi: 5.6%
Matti on kotipanimon vehnäoluista tuorein yhdessä rinnakkaisoluensa Tepon kanssa. Matti on reseptiltään perinteinen hefeweizen miedolla Tettanger-humaloinnilla ja runsailla käymisaromeilla. 

Resepti ja valmistus


Hefeweizen (Weizen/Weissbier)


Original Gravity (OG): 1.055  (°P): 13.6
Final Gravity (FG):    1.013  (°P): 3.3
Alcohol (ABV):         5.55 %
Colour (SRM):          5.3   (EBC): 10.4
Bitterness (IBU):      12.2   (Tinseth)

55% German - Wheat Malt
35% German - Pilsner
10% German - Munich Dark

0.5 g/L Tettnanger (4.5% Alpha) @ 80 Minutes (First Wort)
1.1 g/L Tettnanger (4.5% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)

IMGP5372.jpg
Mallaspohja veljeksillä on "Almtaler Hefeweizen" -kitistä suoraan napattu. Samoin hiiva on tuon kitin Wyeast 3068. Tosin jo yhden oluen olen tuolla hiivalla tehnyt ja tämä edellisen pohjalta kerätty oli odottanut jääkaapissa n. 3kk. Hyvin tuntui vielä heräävän.
Mäskäyksen tein koko määrälle, eli veljekset erotettiin vasta keittovaiheessa. Mäskäysohjelma oli kolmivaiheinen:
  1. Betaglukanaasitauko 30min 43°C
  2. Beta-amylaasitauko 30min 63°C
  3. Alfa-amylaasitauko 50min 73°C
  4. Ulosmäskäys 78°C
Kokeilin tällä kertaa erähuuhtelua, eli päästin mäskin kuivaksi, jonka jälkeen lisäsin 15l vettä, sekoitin, annoin tasaantua, kierrätin pumpulla kunnes vierre kirkastui ja päästin taas kuivaksi. Tämä tuntui olevan vähintään yhtä tehokasta kun aikaisemmin käytössä ollut jatkuva huuhtelu joten jatkanen tällä menetelmällä.

Lopputulos

IMGP6446.jpg
Olut on pantu 14.11, pullotettu 29.11 ja ensimmäinen pullo siis avattu tänään 4.12.
Tuoretta on. Näyttää oikein hyvältä, ruskea, samea ja vaahtoakin on, ainakin hetken verran. Hiivan käymisaromeita runsaasti, ehkä jopa liikaakin. Tässä on hyvin paljon samaa makua kun kesähelteillä pannussa vehnabockissa Vitossa. Ymmärrettävää sinänsä sillä raaka-aineet ovat lähes samat. Oletin kuitenkin että vain n. 21°C lämmössä käynyt olisi ollut neutraalimpi. Mielenkiintoista onkin kokeilla n. 17°C käynyt Teppo..


Lisätty 9.12:

Etiketit ovat nyt valmiit:


Lisätty 12.02:

Nyt muutaman kuukauden kypsyneenä voidaan todeta seuraavaa: 
Kumpikin olut on käynyt pullossa sen verran lisää että lasiin näitä on todella vaikea saada. Maultaan 'pojat' ovat hyvin lähellä toisiaan ja hiiva maistuu edelleen voimakkaasti. Tepossa maistuu ja tuoksuu enemmän humala, mutta kun hiiva hallitsee niin voimakkaasti eivät humalan aromit oikein pääse esiin. Maku on myös hapantunut, mutta vielä kutakuinkin tyylin mukaisesti. Vielä ei ainakaan olla hapanolutluokassa. Varsinaisesti pahaa nämä eivät ole, mutta eipä mitenkään erityisiäkään.

Mikä sitten meni vikaan? Mäskäys meni suunnitelmien mukaan, käyminen lähti hyvin alkuun ja näytti olleen ohi pullottaessa. Kaksi pointtia tulee mieleen: 1) Hiiva oli jo stressaantunut edellistä olutta tehdessä mahdollisen alihiivauksen, vahvan vierteen ja korkean käymislämpötilan seurauksena. 2) Vierteen ilmastukseen pitäisi kiinnittää enemmä huomitota.  

Vehnäoluesta tulee myös hyvä pohja pizzataikinalle:

  • puoli litraa vehnäolutta
  • litra vehnäjauhoja
  • nokare hiivaa
  • reilusti suolaa
Liuoita hiiva huoneenlämpöiseen olueen. Lisää suola ja jauhot. Sekoita kevyesti ja anna turvota hetki. Vaivaa käsin tai koneella taikina kiinteäksi. Jätä taikina nousemaan viileään huoneeseen tai jääkaappiin vähintään yön yli. Jääkaapissa paranee ainakin 2-3 päivää, ehkä kauemminkin.

torstai 3. joulukuuta 2015

Joulukalenteri 2015 - 3/24

Augustiner Edelstoff

3/24 Augustiner Edelstoff
  • Tyyli: (Münchener) Helles
  • Kantavierre: 12.7%  
  • Katkerot: 18 IBU
  • Väri: 6.5 EBC
  • Alkoholi: 5.6%
"Best beer in the world" - totesi saksalanen ystäväni, joka myös tämän oluen kotonaan tarjosi. Se on saksalaiselta paljon sanottu, eikä hän ole mielipiteensä kanssa ihan yksin. Olut nauttii jonkinlaista kulttimainetta koko Saksassa vaikka saatavuus onkin vaihtelevaa Baijerista etäännyttäessä. Itse en uskalla ihan mailman parhaaksi olueksi tätä vielä kruunata, mutta tyylissään ehdotonta eliittiä.

Tuoksussa makeaa maltaisuutta ja raikasta ruohoista humalaa. Ensi hörpyllä huomaa että tässä klassikossa on palikat kohdallaan. Suutuntuma on täyteläinen, humala maistuu muutenkin kun vain katkerona(jota onkin vain vähän) ja mallaskin on maussa selvästi esillä. Suomalaisiin "vaalea lager"- tyyppisiin massaoluisiin ei voi edes verrata, vaikka massatuotehan tämäkin on. Vaahtoa ei lasissa ole muutaman sekunnin jälkeen juuri lainkaan, mutta eipä se juuri haittaa.
Juotavuus erinomainen, tätä haluaisi mielellään toisenkin.


Oktoberfesteillä 2014 Fischer-Vroni- teltassa tarjoiltiin Augustineriä, tosin ei Edelstoffia vaan Oktoberfestbieriä.
DSCF0445.jpg
DSCF0440.jpg
Maistui.

keskiviikko 2. joulukuuta 2015

Joulukalenteri 2015 - 2/24

Ardwen Cerise

2/24 Ardwen Cerise
  • Tyyli: Kirsikkaolut
  • Kantavierre:  ei tiedossa
  • Katkerot: ei tiedossa
  • Väri: ei tiedossa
  • Alkoholi: 4,5%
  • Erikoista: Sisältää 10% kirsikkamehua
Tämä pullo tarttui matkaan taannoisella Alsacen matkalla. Satuin ajamaan Wolfbergerin viinimyymälän ohi ja paitsi viiniä siellähän myytiin muun muassa Alsacelaista viskiä sekä olutta. Ardwenin panimo tosin sijaitsee pohjoisemmassa Ranskassa lähellä Champagnen maakuntaa. Ranskalaisia oluita on sittemmin tullut haalittua muitakn mutta niistä ehkä myöhemmin lisää.

Niin se muisti pettää. Tokihan tämä Ardwen on ostettu lähempänä panimoa, mutta sentään Ranskassa. Ardenneilla on Puilly-et-Charbeaux -niminen kylä, jonka lähistöllä tämäkin olut on ostoskärryyn nostettu.

Puilly
Puilly

Olut on väriltään heleän punainen. Ulkonäkö on erittäin lähellä kotona keitettyä mansikkamehua. Juoksevuus on kuitenkin parempi. Tuoksussakin on marjamehua, ei juuri mallasta eikä humalaa.
Maistaessa kokemus jatkuu johdonmukaisena. Päälimmäisenä on hedelmämehu, edes kirsikan hapokkuutta ei oikein löydy, saatikka mallasta. Myös katkerot ovat minimissä. Ei oikein edes tässä tyylissä loista. Saman panimon Blanche oli myös melko kevyt esitys.


tiistai 1. joulukuuta 2015

Joulukalenteri 2015 - 1/24

Plzensky Prazdroj: Pilsner Urquell

1/24 Pilsner Urquell
  • Tyyli: Tsekkiläinen Pils
  • Kantavierre: 11,7 %
  • Katkerot: 32,0 EBU
  • Väri: 13,1 EBC
  • Alkoholi: 4,4 % 
Pilsiä Plzenistä. Kävimme pari viikkoa sitten Tsekissä ja käväisimme myös Plzenin kaupungissa, jossa tätä pilsien esikuvaa on tehty jo 1842 lähtien. Vanhassa panimossa on tätä nykyä museo, joka keskittyy vahvasti Pilsner Urquellin syntytarinan ympärille. Alkuperäistä esineistöä on esillä mukavasti ja vierailijoitakin tuntui riittävän. Vanhan kaupungin ravintoloihin ei ollut enää museokierroksen jälkeen asiaa, sillä lounasaika oli lauantaina pahimmillaan, joten suodattamaton hanaversio jäi maistamatta. Museokierroksen hintaan (90 CZK) muuten sisältyy tuoppi Urquellia jonka saa lunastaa muutamassa ravintolassa Plzenin keskustassa.
Uusi panimo sijaitsee vartin kävelyn päässä keskustasta. Myös panimolla oli isot vierailijakeskukset ja olutturisteja melkoisesti paikalla olikin.
IMGP5747.jpg
Panimollekin olisi päässyt kierrokselle ja jopa englanninkielisen oppaan kera. Kierrokset kannattaa varata etukäteen ja panimon nettisivuilla onkin pätevän oloinen varauskalenteri. Autolla paikalle saapuvien kannattaa huomioida Tsekin promilleraja, joka on tasan 0.